فرم استخدام

ساخت و نصب برج «RDC» پروژه روغن‌پایه برای نخستین‌بار در ایران انجام شد

شرکت پالایش نفت آفتاب برای نخستین‌بار در کشور طی قریب به پنج دهه‌ی گذشته، اقدام به ساخت پروژه‌ی با اهمیت روغن‌پایه با خوراک لوبکات کرده‌ است.

به گزارش روابط عمومی شرکت پالایش نفت آفتاب، این پروژه دارای تجهیزات کلیدی از جمله برج «RDC، روتاری وکیوم فیلتر و اسکراپ چیلر است که طراحی و ساخت آن‎‌ها برای اولین‌بار در داخل کشور انجام شده است.

برج «RDC» واحد فورفورال با هدف ایجاد دانش فنی بومی و خودکفایی با وزن تقریبی ۱۵۰ تن، ارتفاع ۲۷ متر و قطر ۴.۵ متر در داخل مجموعه پالایش نفت آفتاب طراحی، ساخته شد و بدون کوچک‌‎ترین خطای محاسباتی در محل مورد نظر پروژه، نصب گردید. در توضیح عملکرد این برج باید گفت که عملیات اساسی در تولید روغن‌های موتور و صنعتی، حذف مواد آروماتیکی موجود در برش روغنی لوب‌کات حاصل از برج تقطیر است. برای حذف مواد مذکور، روش استخراج مایع‌-مایع در برج‌های «RDC» یکی از متداول‌ترین عملیات‌ها در این فرآیند به شمار می‌رود که در خلال آن، برای حذف مواد آروماتیکی از حلال فورفورال استفاده می‌شود.

این برج برای جداسازی فاز رافینت از آروماتیک‌های حلقوی به کار برده می‌شود. برای جداسازی بهتر و افزایش سطح تماس، فورفورال در قسمت بالای برج تزریق می‌گردد و خوراک در قسمت میانی برج وارد می‌شود؛ فورفورال آروماتیک‌ها را حل کرده و فاز پایین را تشکیل می‌دهد؛ در انتها به عنوان اکسترکت از پایین برج و فاز روغنی به نام رافینت از بالای برج خارج می‌شوند.

ساخت این برج طی 9 ماه با همت و اهتمام ویژه متخصصان واحد مهندسی، کارگاه ساخت و اعتماد مدیران ارشد شرکت پالایش نفت آفتاب به توان فنی مهندسی مهندسین نخبه ایرانی شاغل در شرکت انجام شد و ثمره‌ی این اقدام بزرگ، استمرار حرکت پویا و پیشرو شرکت با تکیه بر توان و دانش متخصصین و نخبگان ایرانی در مسیر تحقق اهداف توسعه‌ی و چشم‌اندازهای آتی خود گردید.