فرم استخدام

نهمین مانور آتش‌نشانی پالایشگاه نفت آفتاب؛ تمرینی برای مقابله با حوادث واقعی

نهمین مانور آتش‌نشانی در شرکت پالایش نفت آفتاب با هدف ارتقای آمادگی و هماهنگی تیم‌های اضطراری با موفقیت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت پالایش نفت آفتاب، نهمین مانور آتش‌نشانی این شرکت با تأکید بر تقویت آمادگی در برابر حوادث با حضور 40 نفر از نیروهای واحدهای مختلف مجموعه برگزار شد. این مانور با شبیه‌سازی یک حادثه آتش‌سوزی در کوره واحد هیدروکربن توسعه 5، به بررسی توانایی و سرعت عمل تیم‌های مختلف در شرایط اضطراری پرداخت.

این مانور که از نوع ایزولیشن و اطفاء حریق بود، اهدافی همچون بررسی توانایی و سرعت عمل تیم آتش‌نشانی، ارزیابی عملکرد و هماهنگی واحدهای مختلف، ارتباطات بین تیم‌های آتش‌نشانی، هیدروکربن، روابط عمومی، برق و HSE را به دنبال داشت.

در مانور آتش‎‌نشانی مذکور که در 21 مرداد ماه 1403 برگزار شد، واحدهای مختلف مجموعه همچون، آتش‌نشانی، HSE، برق، حراست و روابط عمومی حضور فعال داشتند که هر واحد نقش خود را در سناریوی مانور ایفا کرد تا توانمندی‌ها و نقاط قوت و ضعف هرکدام شناسایی شود.

نهمین مانور آتش‌‎نشانی با شبیه‌سازی یک حادثه فرضی در محوطه واحد هیدرکربن بخش کوره توسعه 5 انجام شد، تیم‌های مختلف به سرعت به محل حادثه اعزام شدند و اقدامات اولیه شامل عملیات ایزولیشن ولو و اطفاء را به سرعت انجام دادند. در طول این مانور، تمامی مراحل از جمله اعزام نیروها، هماهنگی بین واحدها و مدیریت بحران با دقت مورد ارزیابی قرار گرفت.

برگزاری این مانورها که به صورت منظم در این مجموعه برگزار می‎‌شود بخش مهمی از رویکرد عارضه‌یابی، بهبود – ارزیابی و سیاست‌های پیشگیرانه شرکت پالایش نفت آفتاب در حوزه HSE و ایمنی است؛ نه تنها توانمندی‌های تیم‌های مختلف شرکت پالایش نفت آفتاب را به نمایش می‎‌گذارد، بلکه زمینه‌ساز افزایش توان عملیاتی، بهبود هماهنگی بین واحدها، شناسایی و برطرف‌سازی مشکلات و آموزش و توانمندسازی نیروها می‌‎گردد.

طبق سناریو نهمین مانور؛ پس از 8 دقیقه عملیات، حریق کوره تحت کنترل درآمد و عملیات به پایان رسید. برگزاری این مانورها بخش مهمی از رویکرد عارضه‌یابی، بهبود و ارزیابی شرکت پالایش نفت آفتاب در حوزه HSE و ایمنی است و به نمایش توانمندی‌های تیم‌های مختلف، بهبود هماهنگی و شناسایی مشکلات کمک می‌کند.

مانورهای آتش‌نشانی و ایمنی در محیط‌های صنعتی نظیر پالایشگاه‌های نفت از اهمیت حیاتی برخوردارند. این مانورها نه‌تنها به‌عنوان تمرینی برای سنجش آمادگی کارکنان و تجهیزات در مواجهه با شرایط بحرانی عمل می‌کنند، بلکه نقش بسزایی در کاهش خطرات احتمالی و حفظ ایمنی کلی واحدهای عملیاتی دارند. برگزاری منظم و هدفمند این تمرینات چندین مزیت کلیدی از جمله افزایش آمادگی و واکنش سریع‌تر در مواقع بحران، ارزیابی و بهبود فرآیندهای داخلی، تقویت هماهنگی و همکاری بین واحدها، افزایش آگاهی و دانش کارکنان، کاهش ریسک‌ها و حفاظت از سرمایه‌های انسانی و مادی و تضمین رعایت استانداردها و مقررات ایمنی است.

در نهایت باید گفت؛ مانورهای ایمنی و آتش‌نشانی بخش جدایی‌ناپذیری از فرهنگ ایمنی در محیط‌های صنعتی محسوب می‌شوند که شرکت پالایش نفت آفتاب با تداوم برگزاری مانورهای منظم، تعهد خود به حفظ ایمنی کارکنان و مقابله مؤثر با حوادث احتمالی را به نمایش می‌گذارد.